Thursday, March 8, 2007

Ibnu Al - Baithar


Abu Muhammad 'Abd Allah Ibn Ahmad Al-Maliqi Al-Nabati atau Ibn Baitar dilahirkan di Benalmadena, Malaga, Sepanyol pada tahun 1197 masihi dan meninggal dunia di Damascus, Syria pada tahun 1248 masihi.

Sumbangan utama tokoh ini ialah menghasilkan ensaiklopedia mengenai tumbuhan perubatan . Al Jami' fil Adawiyyah al Mafradah (Penyediaan Ringkas Ubat dan Makanan) mengandungi cara-cara penyediaan ubat berasaskan tumbuhan dan disusun mengikut urutan abjad .

Ibn Baitar turut menyenaraikan 200 tumbuhan yang tidak dikenali sebelumnya . Pendekatan beliau menjadi asas kepada kaedah mengklasifikasikan jenis tumbuh-tumbuhan yang diamalkan sehingga kini.

Ketokohan Ibn Baitar diakui oleh Ilmuwan masa kini antaranya Prof. Dr. Maria Ana Cabo Gonzales (Kajian Tamadun Arab Dan Islam, Univesiti Seville, Sepanyol) yang mengkaji manuskrip beliau. Sementara Prof. Dr. Zoubida Charrouf (Jabatan kimia, Fakuliti Sains, Universiti Muhammmad V, Rabat, Morrocco) melakukan ujian makmal ke atas sejenis tumbuhan dari Afrika Utara yang tercatat di dalam ensaiklopedia Ibn Baitar. Prof. Dr. Md Nordin Lajis (Institut Bio-sains, Universiti Putra Malaysia) pula mengiktiraf Ibn Baitar sebagai pengasas disiplin ilmu botani dan farmakologi moden.

Turut dipaparkan latarbelakang kehidupan Ibn Baitar ketika zaman kanak-kanak serta pengembaraan beliau dalam menuntut ilmu botani dari Sepanyol ke Itali dan Afrika Utara

No comments: